پرتو درمانی برای سرطان مغز به چه صورت است؟
نوشته شده توسط : salamatpedia

پرتو درمانی برای سرطان مغز

در پرتو درمانی جهت از بین بردن سلول های تومور از پرتو های پر انرژی همچون اشعه ایکس یا ذرات پروتون استفاده می شود. در متاستاز مغزی، درمان شامل یک یا هر دو روش پرتو درمانی زیر می شود:

پرتو درمانی کل مغز: در این روش جهت کشتن تمامی سلول های تومور، تمام نواحی مغز تحت پرتو درمانی قرار می گیرند. افرادی که تحت چنین درمانی قرار می گیرند معمولا به 10 تا 15 جلسه درمانی در بازه زمانی دو تا سه هفته نیاز دارند. عوارض جانبی پرتو درمانی شامل خستگی، حالت تهوع و ریزش مو است. پرتو درمانی طولانی مدت بر کل مغز سبب کاهش ادراک بیمار می شود.

پرتو درمانی استریوتاکتیک: در این روش، هر پرتو به تنهایی دارای قدرت بالایی نبوده اما کانون تمرکز پرتو ها تعداد زیادی از پرتو ها را دریافت کرده و سلول های سرطانی موجود در آن از بین می روند. پرتو درمانی استریوتاکتیک معمولا در یک جلسه انجام شده و پزشکان می توانند چندین تومور را در همان جلسه از بین برند. عوارض جانبی این درمان شامل حالت تهوع، سردرد، تشنج، گیجی و سرگیجه می شوند. خطر کاهش ادراک در بلند مدت در روش استریوتاکتیک کمتر از پرتو درمانی کل مغز است.

پزشکان و محققان در سال های اخیر پیشرفت های چشم گیری را در زمینه های زیر به وجود آورده اند:

  • پرتو درمانی کل مغز
  • پرتو درمانی استریوتاکتیک
  • چگونگی تاثیر این دو روش بر میزان بقا، توانایی ادراک و کیفیت زندگی بیماران
در هنگام انتخاب نوع درمان پرتویی، بیمار و پزشک عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که از جمله آن ها می توان به درمان های دیگر و احتمال بازگشت سرطان پس از درمان اشاره کرد.
پرتو درمانی برای سرطان مغز

عوارض بعد از عمل تومور مغزی

از آن جایی که تومور های مغزی می توانند در بخش های کنترل کننده تکلم، مهارت ها، بینایی و تفکر رشد کنند، بازتوانی بخشی ضروری از بهبودی خواهد بود. از جمله خدمات مفید و مرتبط با بازتوانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی می تواند مهارت های حرکتی یا قدرت عضلانی از دست رفته را احیا کند.

کار درمانی می تواند پس از درمان تومور مغزی یا هر بیماری دیگر، در زمینه از سر گرفتن فعالیت های روزمره از جمله شغل خود به فرد کمک کند.

در صورت مشکل در صحبت کردن، کمک گرفتن از متخصصان در زمینه گفتار درمانی مفید خواهد بود.

ادامه مطلب...





:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: